sporten
Tips, Verzorging en voeding

Ademhaling tijdens sporten

Voor iedere sporter is een juiste ademhaling belangrijk. Daarom moet je weten wat de ideale ademhaling tijdens sporten is. Ontdek hieronder onze tips en optimaliseer je sportprestatie!

De ideale ademhaling

Tijdens het sporten, heb je een andere ademhaling dan wanneer je in rust bent. Zo kun je in rust eenvoudig via je neus ademen. Om te ademenen in beweging, zul je ook je mond nodig hebben. Dat komt door het feit dat je dan meer zuurstof nodig hebt en je via je neus niet voldoende zuurstof kan opnemen. Bovendien is het ook aangeraden om zowel in- als uit te ademen via je mond. Daarnaast mag je ook niet te snel ademen zodat je begint te hijgen. Dat vergt te veel energie en dat zal je sportprestatie negatief beïnvloeden.

Vervolgens zijn er nog twee soorten ademhalingen. Zo heb je de borstademhaling en de buikademhaling. De borstademhaling vergt meer energie dan de buikademhaling. Daarbovenop werkt de buikademhaling kalmerend, vergt het minder energie en kun je steken vermijden.

Ademhaling tijdens sporten

Tenslotte moet je bij je ademhaling tijdens sporten vooral focussen op uitademen. Inademen gaat namelijk vanzelf en je moet je natuurlijk nog kunnen focussen op je inspanning.

De voordelen van juist ademen

Juist ademen, (tijdens het sporten) heeft veel positieve gevolgen voor jou en je lichaam. Het zorgt voor een gezonde lichaam en geest, meer controle over je leven en minder stress. Vervolgens is het ook uitstekend voor je immuunsysteem en zullen giftige stoffen goed afgevoerd worden.

Er zijn dus heel wat voordelen aan juist ademen. Let dus altijd goed op je ademhaling tijdens sporten en in rust maar zorg dat je jezelf nog kan focussen op je inspanning.

De juiste ademhaling combineren met de juiste sportkledij? Breng dan snel een bezoekje aan een GO Sport-winkel in jouw buurt. Wij verlenen je graag professioneel advies in een van onze filialen.

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten