sport discipline
Tips, Training

Motivatie om te sporten nodig? Tips voor een goede discipline

Mogelijkheden om te sporten zijn er in overvloed. Je kunt je conditie trainen of je kracht verhogen. Je kunt sporten in clubverband, of gewoon lekker thuis. Sport is tegenwoordig overal. En terecht: iedereen heeft nu eenmaal baat bij regelmatige lichaamsbeweging. Maar niet alleen het fysieke aspect speelt een rol. Ook je mentale kracht, je motivatiespier, heeft training nodig. Begint je hoofd al te tollen en blijf je toch liever op je lauweren rusten? Schiet de discipline jou tekort? Geen nood! Met deze tips krijg je weer een flinke dosis motivatie om te sporten.

Luister naar een topatleet

Neen, je hoeft helemaal geen vriendjes te zijn met Michael Phelps of de broertjes Borlée. En je hoeft zeker niet even hard te trainen. Wel kun je wat opmaken uit hun wijsheid en ervaring. In de topsport hangt heel veel af van een sterk karakter. Want zelfs de snelste lopers, sterkste boksers en strafste turners verloren van zij die een betere mentale kracht hadden. Ja, een goede fysieke conditie is cruciaal om je een gezonde levensstijl aan te meten. Maar zonder motivatie en discipline geraak je nergens.

… en kruip in zijn huid

Bijna letterlijk: draag kleren die specifiek gemaakt zijn om in te sporten. Ga je lopen, investeer dan in een duurzaam paar loopschoenen. Doe je yoga of pilates? Vergeet je comfy yogabroek en -matje dan niet! En als gym rat heb je uiteraard ook nood aan comfortabele fitnesskledij. In de geschikte kledij is je motivatie om te sporten veel hoger. Wanneer je al de kleren draagt van een sporter, waarom zou je dan niet snel aan je work-out beginnen?

motivatie om te sporten

Kweek goede gewoontes

Om discipline en motivatie om te sporten te krijgen, zul je nu eenmaal iets moeten opofferen. Hoe leg je nu die knoop in je hersenen die je telkens weer aan het sporten zet op donkere dagen? Begin bij goede gewoontes. Die hoeven trouwens niet noodzakelijk sportgerelateerd te zijn. Bijvoorbeeld:

  • Sta vroeg op en ga op hetzelfde uur slapen
  • Neem af en toe eens een koude douche
  • Eet gezond en regelmatig

Over gewoontes gesproken: een goed trainingsschema doet wonderen! Zo kun je naar een doel toe werken. Je bewaart trouwens een overzicht op je hele sportleven en het is bovendien makkelijker om te zorgen voldoende afwisseling.

Have some fun

“Maar sporten, da’s zo vermoeiend! Ik hou er niet van om te zweten!” Klopt, ja. Maar met die mentaliteit vind je wellicht geen motivatie om te sporten. Focus je op de voordelen op lange termijn. Je voelt je fitter, slaapt beter en maakt je collega’s jaloers. Want jij loopt de trap op alsof het niets is, terwijl zij bezweet achterblijven. Beleef plezier aan je sportsessie. Bewonder hoe veel sneller je kunt lopen. Geniet van die extra kilogram die je boven je hoofd steekt in de fitnessruimte, maar ook van dat kilootje minder op de weegschaal.

Hou het (eerst) voor jezelf

Motivatie om te sporten begint altijd bij jezelf, maar soms kan het wonderen doen om eens bij anderen te kijken. Niet om te vergelijken, maar om motivatie en resultaten te delen. Maar let op: zet niet alles op je feed. Als je toch iets wilt delen, wacht dan tot na je work-out. Op die manier zijn de vele likes en reacties een soort beloning voor je inspanningen.

Zoek je nog een beter paar loopschoenen om je motivatie om te sporten te boosten? Of wil je een compleet nieuwe sportoutfit en de perfecte sportvoeding voor jouw work-outprogramma? Spring eens binnen bij de dichtstbijzijnde GO Sport-winkel of neem een kijkje in de webshop!

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten

No Comments

Leave a Reply