Hoe was ik zweetgeur uit sportkleren?
Tips

Zweetgeur uit kleding halen: hoe doe je het?

Wie sport, tja, die zweet. Of je nog maar net je eerste sportschema samenstelt, of al een ouwe rot bent in het lokale fitnesscentrum, je weet wellicht dat je work-outkledij vaak een zweetgeurtje krijgt. Een wasbeurt is dus nooit ver weg, toch? Lees hier hoe je het best de onvermijdelijke zweetgeur uit kleding haalt.

Wacht niet te lang

Net klaar met je work-out? Hou je kleren dan niet te lang meer aan. De warmte (en het resterende zweet) van je lichaam voorkomt dan je kleren snel kunnen drogen. Daardoor geef je de bacteriën (die de stank veroorzaken) de kans om beter te ontwikkelen.

Zorg er dus voor dat je gymkleren snel kunnen drogen, of was ze meteen. Maar omdat dat laatste waarschijnlijk niet altijd haalbaar is (want, wees eerlijk, niemand heeft tijd om continu te wassen), hang je jouw kleren best gewoon te drogen vooraleer je ze de wasmand ingooit. Zo bespaar je tijd in je sportschema.

Niet te heet

Opwarming is goed voor je sportieve lichaam, maar niet voor je kledij. Ook om zweetgeur uit kleding te krijgen, was je ze best nooit op te hoge temperatuur. Zo voorkom je dat je de geuren in je kleren ‘kookt’, en vermijd je schade aan je kostbare sportuitrusting.

Hetzelfde geldt voor de droogkast: droog je kleren niet op de hoogste temperatuur. Doe het koud of matig warm. Of nog beter: hang ze buiten te drogen in de wind.

Geen tijd om te wassen? Bevries dan je kledij. Hoewel dat geen volwaardige vervanging is van een degelijke wasbeurt, kun je vaak je kledij zo wat vaker gebruiken.

Zo spaar je wat kostbaar water uit (en tijd!). Steek dus je stinkende (maar: droge) kledij in een plastic zak in de vriezer. De ijskoude temperatuur doodt de aanwezige bacteriën.

Hoe zweetgeur uit kleding wassen?

Respecteer je dosissen

Zoals je sportschema het aanbeveelt, overdrijf je best niet. Hetzelfde geldt voor je wasbeurt.

Overdrijf niet met wasmiddel. Op het eerste gezicht zou je denken dat méér zeep tegelijkertijd méér hygiëne betekent. Maar je creëert een averechts effect: de dosis wasmiddel is in dat geval te groot om tijdens één wasbeurt op te lossen in het water.

Gevolg: het onopgeloste product blijft steken. Die restjes op je kleren zijn een ware broeihaard voor bacteriën. De oplossing: gebruik minder wasmiddel.

Blijven de geurtjes toch hangen? Laat ze voor de wasbeurt een halfuurtje weken in witte wijnazijn of voeg natriumbicarbonaat toe aan je wasmiddel.

Over leeg laten gesproken: wasverzachter laat je best achterwege. Het middel creëert een soort op je kledij, waardoor de stof zachter aanvoelt. Maar: diezelfde beschermingslaag is ook een soort barrière voor hardnekkige geurtjes. Nefast om zweetgeur uit kleding te krijgen!

Bovendien vernielt het op termijn de elastische capaciteit van je kleding, waardoor je prachtige yogabroek of loopshirt sneller in de vuilnisbak zal belanden. Geen wasverzachter, dus!

Zoek je nog een nieuw en fris setje sportkledij? Breng een bezoekje aan je dichtstbijzijnde GO Sport-winkel en vind de ideale sportuitrusting!

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten