Tips voor een betere zwemtraining
Tips

Zwemtraining voor beginners: 5 tips

Waterrat of niet, zwemmen is de ideale sport wanneer je zowel je conditie als spierkracht wilt trainen en onderhouden. Dankzij het lage risico op blessures is het trouwens de ideale aanvulling op een andere sport. Toch blijft het een uitstekende work-out op zichzelf: of je nu traint in clubverband, met vrienden of helemaal solo. Lees hier onze vijf tips voor de perfecte zwemtraining voor beginners!

Tip 1: Begin met de juiste zwemtechniek

Zwemtraining voor beginners: je kunt gewoon het zwembad in springen en zwemmen tot je armen eraf vliegen. Dat kan. Daarmee heb je een serieuze work-out achter de rug.

Maar zoiets hou je niet vol. Vandaar dat het enorm belangrijk is dat je de juiste zwemtechniek hanteert. Daar pluk je op termijn de vruchten van, want je minimalissert je risico op blessures en zwemt veel efficiënter. Bouw dus rustig op en zoek waar nodig professionele hulp.

Tip 2: Kies vandaag een slag, maar volgende week een andere

Tenzij je puur records wilt verbreken met je fenomenale vlinderslag, varieer je best met je slagen.

In de zwemsport zijn zijn er vier grote groepen, hieronder gerangschikt van ‘makkelijk’ naar ‘moeilijk’:

  • Schoolslag: focus op benen en borstspieren
  • Rugslag: focus op rug en biceps
  • Crawl: focus op bovenlichaam
  • Vlinderslag: focus op bil-, arm- en schouderspieren

Op zich geeft elke techniek je een stevige work-out voor je hele lichaam, maar elke slag heeft een bepaalde focus. Wissel dus voldoende af om de balans in je lichaam te houden.

Zwemtraining voor beginners

Tip 3: Combineer lange afstanden met korte

Denk eraan: je bent bezig met zwemtraining voor beginners. Zwemmen is lastig, dus bouw je best rustig op. Bovendien is het belangrijk dat je voldoende afwisselt in je training: dus varieer sprints én langeafstandssessies in je sportschema.

Want zoals je hier al kon lezen, haal je het meeste voordeel uit je training wanneer je verstandig afwisselt. En zo blijft het leuk!

Tip 4: Bemin je sterke core

Ja, zwemmen geeft je op zich al een stevige core work-out. Maar zoals bij alle sporten, kun je het best jouw zwemtraining aanvullen met specifieke core training.

Pro-zwemmers wisselen hun training in het water regelmatig af met krachttraining. In de zwemmerswereld heet dat ‘dryland training’ – training op het droge. Je hoeft niet per se een tweede abonnement aan te gaan, maar een sterke core helpt je al een heel eind verder. In deze blog lees je hoe je dat precies doet.

Tip 5: Honger? Eet gezond!

Wie zwemt, die eet. De serieuze dosis energie die je zwemtraining van je vraagt, moet je herstellen met de nodige voedingsstoffen. Gezonde voedingsstoffen. Zorg er dus voor dat je in via je voeding de juiste koolhydraten, eiwitten en vitaminen binnenkrijgt. Probeer ongezonde suikers te vermijden.

Ziezo. Met deze vijf tips voor zwemtraining voor beginners ben je klaar om het chloor tegemoet te gaan en je eerste lengtes af te leggen. Want die ‘burn’ achteraf, daarvoor doe je het! Zoek je nog de juiste zwemoutfit? Breng dan snel een bezoekje aan de GO Sport-winkel in je buurt.

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten