Tips voor looptraining in de kou
Training

Lopen in de kou: hoe pak je het aan?

Lopen in de kou: lastig, zou je denken. Maar dat hoeft zo niet te zijn. Want niets gaat boven de stilte die heerst in die frisse ochtendbries. Weinig lopers wagen het erop. Jij bent een van de weinigen die de kou durft trotseren. De waaghals. De enige die wilt blijven trainen – weer of geen weer. Waarmee moet je zoal rekening houden?

Alles koud, behalve jij zelf

Je trekt de voordeur open, en het voelt alsof je de koelkast opentrekt. Buiten is het koud. Of het nu vriest of niet, je spieren durven al eens verkrampen wanneer je gaat lopen in de kou. Vandaar dat het belangrijk is dat je warm blijft.

Dat begint met een goede opwarming. Is het écht koud buiten? Doe je opwarming dan gewoon binnenshuis. Een tiental minuutjes jumping jacks, knietjes heffen, … You get the picture.

Klaar met lopen? Geef je lichaam dan niet de kans om buiten af te koelen. Probeer je loopje zodanig te timen dat je net thuis aankomt. Lukt dat niet? Maak van je weg terug naar huis dan een stevige wandeling. Zo blijf je warm.

lopen in de kou

Kies de juiste loopkledij …

Wanneer je met je work-out bezig bent, zweet je. Het is de reflex van je lichaam die voorkomt dat je overhit. Maar in de kou loop je het risico dat je daardoor te snel (en te veel) afkoelt. Zorg er voor dat je zweet goed kan verdampen.

Om buiten te lopen draag je dus best kledij die voldoende lucht doorlaat, maar tegelijkertijd ook de kou tegenhoudt. Laagjes (die je kunt losmaken) zijn daarvoor ideaal.

Let wel op met de uiteinden van je lichaam. De meeste warmte ontsnapt immers via je hoofd, handen en voeten. Is het écht koud buiten? Bedek die delen dan goed. Kies voor schoenen die goed afsluiten. Vermijd schoenen met dat luchtdoorlatende gaas boven je tenen en aan de zijkanten van je schoen. Niets zo vervelend als ijskoude tenen.

… en de passende training

Kies voor het juiste type training. Vriestemperaturen zijn immers minder geschikt voor intervaltraining. Je lichaam zou te veel warmte verliezen tijdens die rusttijden. Lopen in de kou doe je beter aan één stuk door. Wanneer je jouw trainingsschema opstelt, plan je dus idealiter een paar duurloopjes in per week.

Ben je nog op zoek naar de juiste sportkledij voor je wintersessie? Kom dan eens langs bij een GO Sport-winkel in je buurt en vind de ideale routfit om te lopen in de kou!

Vorige Volgende

Gerelateerde berichten